Zwycięstwo Jezusa nad Szatanem: Rozbrojenie Władz i Mocy - thedeadserpent.pl

Zwycięstwo Jezusa nad Szatanem: Rozbrojenie Władz i Mocy

W Liście do Kolosan 2,15 Paweł obrazowo przedstawia zwycię­stwo Jezusa i porażkę szatana. Jest napisane: „rozbroił nadziemskie wła­dze i zwierzchności, i wystawił je na pokaz, odniósłszy w nim triumfnad nimi.” Zwróćmy szczególną uwagę na słowo „rozbroić”. Występuje tu w grece słowo apekdysamenos, odnoszące się do czynności zdejmowaniu swojego odzienia aż do zupełnej nagości.

Gdy Duch Święty używa słowa „rozbrojenie”, chce nam zakomuni­kować, że w chwili powstania Jezusa Chrystusa z martwych, wróg został całkowicie pokonany. Dosłownie rzecz biorąc, On „złupił władze i moce”. W bardziej sugestywnym tłumaczeniu przeczytamy, że: „On kompletnie odarł ze wszystkiego władze i moce, pozostawiając je nagimi, bez jakiejkolwiek możliwości odwetu.”

Paweł chce nam ponadto powiedzieć, że Jezus nie poprzestał tylko na wykonaniu swojego zadania, gdy złupił i ograbił doszczętnie moce piekiel­ne. Przeciwnie, rzucił diabłu prosto w twarz tę porażkę ogłaszając imprezę, jakiej świat jeszcze nie widział!

Czytając List do Kolosan 2,15 utwierdzamy się w tym, że: „rozbro­ił nadziemskie władze i zwierzchności, i wystawił je na pokaz, odniósłszy w nim triumf nad nimi.” Słowo „wystawić” wywodzące się od greckiego deigmatidzo oznacza dosłownie: wyeksponować, dać za przykład lub zde­maskować, odsłonić coś. W klasycznych greckich tekstach było używane w odniesieniu do wystawiania na pokaz jeńców, broni i trofeów zdobytych podczas działań wojennych na obcych terenach.

Po zakończeniu wojny i wygraniu bitwy, ówcześnie panujący cesarz po­wracał do domu, szczycąc się zwycięstwem i wystawiając na pokaz skarby, trofea, broń i jeńców zdobytych podczas jego podbojów. Była to wielka chwila triumfu dla zwycięzcy – i bardzo upokarzające doświadczenie dla pobitego wroga!

W ten sam sposób Duch Święty posługuje się słowem deigmatidzo, aby nas powiadomić o tym, co Jezus zrobił w chwili rozgromienia wroga. Gdy dokonało się Jego zmartwychwstanie, a wróg został ogołocony do zera, Je­zus zdemaskował i wystawił publicznie na pokaz zastępom niebieskim swo­jego pokonanego duchowego wroga wraz z całą jego domeną!

Ale to nie wszystko – jest jeszcze coś więcej w Liście do Kolosan 2,15, co należy zrozumieć. Paweł pisze, że Jezus „wystawił je na pokaz”. Zwróćmy uwagę na słowo „na pokaz”. Jest tu użyte słowo parresia, wy­korzystywane w Nowym Testamencie na określenie czynności wykonanej śmiało, otwarcie, bez dwuznaczności, aluzyjności, pewnie.

Używając słowa parresia, Paweł oświadcza, że gdy ta niebiańska im­preza obchodów zwycięstwa Jezusa się rozpoczęła, nie odbywało się to za zamkniętymi drzwiami. Wręcz przeciwnie! Jezus odważnie, śmiało i głoś­no odsłonił i wystawił na widok publiczny swojego rozgromionego wroga w obliczu zastępów niebiańskich!

Nie myślmy sobie – kiedy Jezus „wystawił na pokaz” te moce, to nie był spokojny moment w Niebie. Jezus wyeksponował tych pokonanych wro­gów i ich zgubne dążenia otwarcie, śmiało, pewnie – oraz, tak jest, dodat­kowo głośno! Innymi słowy, to był prawdziwy show!

Następnie Paweł dodaje: „(…) wystawił je na pokaz odniósłszy w nim triumf nad nimi”. Słowo „triumf” wywodzi się z greckiego triambeuo, które jest używane do opisania powrotu do domu generała czy cesarza, który odniósł wielkie zwycięstwo na terenie wroga. Słowo „triumf” (triambeuo), było używane do obrazowego opisania triumfalnej parady podczas jego powrotu.

List do Kolosan 2,15 wyraźnie naucza, że kiedy dzieło Jezusa na krzyżu zostało ukończone, zstąpił do podziemnych obszarów, aby wroga rozebrać na części pierwsze, kawałek po kawałku.

Jezus dokładnie „złupił zwierzchności i moce”, poprzez swoją śmierć i zmartwychwstanie. Zostały one tak doszczętnie splądrowane, że były „rozebrane aż do kompletnej nagości” bez możliwości jakiegokolwiek odwetu! To jest zwycięstwo Jezusa!

Rick Renner, Wyszykowany do walki, s. 14-16, Instytut Wydawniczy „Compassion”, Szczecin 2014.

Dodaj komentarz